Hellesnesevise meldinger

Monday, March 12, 2007

Tørk tårene, knytt nevene

OK, kanskje litt patosfylt overskrift der, men det er ingen tvil om at det er riktig oppskrift for venstresida nå som slaget om LO-ledelsen er over (for denne gangen). Uansett hva som skjedde eller ikke mellom Valla og Yssen er sluttstatus at LO er politisk svekka, at Ap slår hånda av Valla, og at høyresida vil prøve å flytte sine posisjoner fram.
Det siste venstresida bør gjøre, er å grave seg ned i sorg. I stedet må arbeidet for en fri og uavhengig fagbevegelse med politisk brodd for arbeidernes interesser fortsette, med uforminska styrke. Det finnes også noe positivt i dette: Nå er hele feltet åpent fram mot neste LO-kongress.
Det er ingen tvil om at Roar Flåthen aldri vil ha samme autoritet i norsk politikk som det Valla hadde. Det vil derfor heller ikke være like naturlig at han skal fortsette som leder når kongressen skal velge ny ledelse. Høyresida kommer til å mobilisere for å vinne tilbake LO, vil venstresida gjøre det samme?
Jeg tror valget av leder på neste LO-kongress blir ekstremt viktig. Valget på kongressen vil være det tydeligste signalet om retningen LO skal gå i. Skal venstresida kunne komme på offensiven må vi også ha en lederkandidat. Heldigvis fins det en: Per Østvold.
Østvold leder transportarbeiderne, han er ganske radikal, han er EU-motstander, han er ikke redd for lønnskamp, han er en frykta forhandler, og han sto på rett side i pensjonskampen i LO i 2005. Jeg tror han kunne blitt en ypperlig LO-sjef, og kanskje den første til å bryte Aps hegemoni på sjefsstolen i Norges viktigste arbeiderorganisasjon.
En idé å ta tak i?

Er dette LOs neste leder?

9 Comments:

  • Per østvold som ny LO-leder? Serriøst?? Mannens kroniske uryddighet og gjennomførte upålitelighet overgås jo bare av hans eget oppblåste selvbilde. Internt i SV spiller han i tillegg rollen som en av kristin Halvorsens mest fortrolige våpendragere (ikke minst i forb. med pensjonsreformen, faktisk), men under (falskt) dekke av å "egentlig" være venstresias mann. At ikke media har oppdaget dette forlengst sier sitt om nivået derigården.

    Seriøst, Hellesnes: Du aner ikke hva du får med Østvold som LO-leder. Men både du og resten av Rødt kommer til å bli sinnsykt ovverrasket dersom dere mot formodning får sjangsen til å oppleve det.

    By Anonymous Anonymous, at 3:58 PM  

  • Morsomt, Pål. Jeg satt nettopp og diskuterte dette med PIM og et par til.

    Jeg tror nok helt klart Per Østvold er et maktmenneske, og en taktiker - en sleip fisk rett og slett. (Se bare på den posisjonen han har tatt i valla/yssen-saken).

    MEN - og dette er et stort men. Hva er alternativet. En reetablering av APs høyresides stålkontroll over LO. En stor svekkelse av LOs kampkraft. En nedgang i medlemstall, og sakte død. Frp-samfunnet.

    Av og til (somregel?)har man valget mellom alternativer hvor ingen er svært gode. Dette betyr ikke at alle er like dårlige.

    Jeg tror Østvold driver og posisjonerer seg. Etter Yssen-konflikten kan han ikke puttes i bås, og det at han er SV'er er nok et mindre problem nå som LO/AP-forholdet har fått slik tyn.

    Jeg er åpen for andre forslag, men jeg tror ikke Pål sitt er det dårligste i verden...

    By Blogger Ronny K, at 4:22 PM  

  • Det finnes flere andre radikale forbundsledere enn Østvold (og ikke Østfold som jeg holdt på å skrive) som jeg tror kan ha en bedre sjanse hvis man skal plukke en forbundsleder. Men det viktigste er at man har en ide/plan/strategi for å vinne hele LO ikke bare en på toppen. LO-systemet former de som når toppen, og det må man ha en motstrategi på før man lanserer nye leder-kandidater

    By Blogger Fjeldstad, at 4:25 PM  

  • Hei, "anonymous". Eg er sjølvsagt ikkje blind for Østvold sine meir problematiske sider, men eg trur du er blind for kva det vil seie å frigjera LO frå Ap-kloa. Og du kan då heller ikkje nekte for at Østvold (sjølv om han ikkje akkurat er like radikal som meg ;-) er meir radikal enn t.d. Bjørndalen, som nok er eit reelt alternativ. Østvold falt meg inn av di eg trur han har ein reell sjanse. Om nokon har andre konkrete forslag, så er jo det flott. Det viktigaste er at venstresida må våge å VINNE i LO i 2009!

    By Blogger Pål Hellesnes, at 1:34 PM  

  • Jeg er enig med deg i at AP har balletak på LO, og at det er en reell fare for at høyresida tar over. Nettopp derfor er det så viktig at venstresida kan enes om en kandidat. Akkurat nå er dette mye viktigere enn å svekke APs makt over LO. Nettopp derfor tror jeg også neste LO-kongress må kikke til Arbeiderpartiets folk for å finne neste LO-leder. Med Per Østvold risikerer vi en dyp splittelse i hele fagbevegelsen, og ikke minst en splittelse mellom det radikale AP og de av oss som har valgt mer radikale partier. Jeg har ingen opplagte kandidater, men ser gjerne at det finnes en radikal person fra AP (og ja: De finnes) til å ta vervet.

    By Blogger paf, at 8:48 PM  

  • Jeg holder meg unna realitetene i denne diskusjonen. Men Bjørndalen kan ikke bli LO-leder, han har passert den magiske grensa på 60 år.

    By Anonymous Anonymous, at 10:37 AM  

  • Per Østvold fyller 60 år i april 2008, og dermed er også han uaktuell som ny LO leder. LO kongressen er i mai.
    Han har nok hatt lyst til å stige helt til topps tidligere, men har jo måttet slå det fra seg.

    Ragnar

    By Blogger Unknown, at 5:57 PM  

  • Utfordringen er altså å finne en som ikke er medlem av Ap og som er (minst en del) under 60 år i 2009. Om en utafor Ap har en sjanse eller ikke veit man ikke før man prøver! Et navn som dukker opp i hodet mitt er Boye Ullmann. Han tilhører jo definitivt LOs venstreside, og er i begynnelsen av 50-åra i 2009 (hvis ikke jeg tar gruelig feil). Ei av de to damene Britt Pedersen og Kjersti Strandli (begge fra Fagforbundet Akershus og Kvinner på tvers) hadde sikkert også gjort det bra som LO-leder. (Men jeg veit ikke hvor gamle de er, eller om de har lyst til å prøve).

    By Anonymous Anonymous, at 3:18 PM  

  • Det slår meg at denne bloggen virker litt slapp i fisken. Har du lagt opp, Pål?

    By Blogger Brage, at 3:04 AM  

Post a Comment

<< Home